Wchodząc do każdego sklepu z materiałami budowlanymi a zwłaszcza z farbami do wnętrz jesteśmy epatowani wszechobecnymi hasłami reklamowymi: farba zmywalna, farba szorowalna, farba odporna na ścieranie, farba odporna na zabrudzenia itp.
Czym kierować się przy zakupie ?
Poniżej postaramy się odpowiedzieć na w/w pytania i uzbroić potencjalnego kupującego w wiedzę która pozwoli mu dokonać zakupu z którego będzie naprawdę zadowolony i który spełni jego wszystkie oczekiwania.
PN-EN 13300 - (Uwaga! Na produktach importowanych podawana jest europejska wersja tej normy czyli ISO 11998 wg. której przeprowadzane jest badanie odporności farby, jest to oznaczenie równorzędne z normą PN-EN 13300).
Wybierając farbę, która ma posiadać wysoką odporność mechaniczną (czyli na wielokrotne zmywanie, ścieranie i szorowanie) wybierajmy wyłącznie produkty należące do klasy I lub II.
PN 92/C-81517 - (Uwaga! Na produktach importowanych często podawana jest amerykańska wersja tej normy czyli ATSM D 2486 wg. której przeprowadzane jest badanie odporności farby, jest to oznaczenie równorzędne z normą PN 92/C-81517) – norma ta określa liczbę cykli szorowania, jaką trzeba wykonać, aby całkowicie zetrzeć farbę z pokrytej nią powierzchni ściany, sufitu itp. W związku z tym jeżeli spotkamy się z produktami oznaczonymi w/w normą znajdziemy na nich informację o ilości cykli wyrażoną w tysiącach. Dobre farby, które będą posiadały wystarczającą odporność na szorowanie, zmywanie itd., to farby posiadające powyżej 3000 cykli szorowania.
Przykładem doskonałej farby zmywalnej jest tutaj farba GIOLLI SERIE ORO włoskiej firmy Colorificio Giolli, która jest farbą lateksową o bardzo wysokiej sile krycia, a równocześnie o wysokiej odporności na szorowanie i zmywanie. Farba spełnia normę ATSM D 2486 (powyżej 8000 cykli) czyli jest farbą o bardzo wysokiej odporności na szorowanie doskonałą do pomieszczeń intensywnie eksploatowanych np. kuchnie, korytarze, przedpokoje itp.
Reasumując, jeżeli zależy nam na wysokiej odporności i trwałości wykonywanej powłoki malarskiej należy kierować się wyłącznie suchymi faktami opisanymi powyżej, a nie marką czy też hasłami reklamowymi. Nie zawsze to co jest kolorowo opakowane i okraszone dużą ilością chwytliwych haseł, naprawdę jest warte Państwa uwagi.
Autor artykułu: Daniel Pietrzyk